Sektörün Gelişimi
Türkiye: ‘Makarnanın Marka Ülkesi’
Ülkemiz Makarna Sanayi, Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren Türk gıda sanayinin lokomotif sektörü olmuştur.
Makarna Sanayinin ülkemizdeki serüveni ,1922 yılında İzmir-Bayraklı’ da kurulan ilk makarna fabrikasının faaliyete geçmesiyle başlamaktadır. Bu fabrika sayesinde Anadolu ve Türk kültüründe zaten erişte olarak var olan bir ürünün ülkemizde ilk defa sanayi tipi üretimine geçilmiştir.
Üretimin küçük işletmelerde ve düşük kapasitelerde yapıldığı bu yılları, büyük işletmelerin kurulduğu ve yüksek kapasiteli makarna üretiminin gerçekleşmeye başladığı 1960-1970 yılları arasındaki 10 yılık dönem takip etmiştir. Bu dönemde makarna sektörümüzün kurulu kapasitesi 3 katı artmıştır.90’lı yıllar, sektörün ciddi manada atak yaptığı, daha fazla ihracata yöneldiği, bununla birlikte iç talebin de canlandığı bir dönem olmuştur.
Sektörümüzün 1970 yılında 13 ton ile başladığı ihracat bugün 1,5 milyon tona yaklaşmıştır. Üretimimizin ve ihracatımızın devamlılığı, istenilen kalite, miktar ve standartta, homojen ve uygun fiyatta hammadde teminine bağlıdır. Ülkemiz toprakları iç piyasaya ve ihracata yönelik hammadde ihtiyacımızı karşılayacak potansiyele sahiptir. Makarnalık buğday üretimimiz iç piyasa talebinin tamamı ile ihracatımızın ihtiyacını karşılayacak seviyededir. Yurt içi tüketim de yıllar içerisinde artış göstermiş olup, dünyada en fazla makarna tüketen ilk 10 ülke arasına girmiş durumdayız.2021 yılı itibariyle ülkemizdeki kişi başı makarna tüketimi 8 kg’a yükselmiştir.
Türkiye Makarna Sanayi bugün;1993 yılında kurulan Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği (TMSD) öncülüğünde ,Dünya makarna üretiminde üçüncü, ihracatta ikinci sıraya yükselmiştir. Bu durum, ülkemiz ve sektörümüz açısından bir başarı öyküsüdür.
Türkiye Makarna Sanayi; Türkiye 2023 Vizyonu çerçevesinde,2023 yılı makarna ihracat hedefini 2 Milyon ton olarak belirlemiştir. Sektör olarak tüm kapasite ve Ar-ge yatırımlarını bu hedefe göre planlamaktadır.
Türk makarnasnıı 2021 yılı itibariyle Dünyanın 160 ülkesindeki makarna severlerin sofrasına taşıma başarısı gösteren sektörümüz ;2023 yılında, sofrasına Türk makarnasını koymayan ülke kalmasın istemektedir. Makarna sektörü ülkemizin tarımsal sanayinde önemli bir yere sahiptir. Direk ve dolaylı olarak yaklaşık 50bin kişiye istihdam sağlayan sektörümüzün iç ve dış ticaret hacmi birlikte değerlendirildiğinde 1.5 milyar dolarlık bir ekonomik değeri söz konusudur. Türkiye Makarna Sanayisinin büyük hedefleri ve bunları gerçekleştirebilecek potansiyeli bulunmaktadır.
Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği (TMSD), sektörümüzün bu hedeflere ulaşmasında bugüne kadar olduğu gibi, bugünden sonrada en büyük katkıyı vermeye devam edecektir.
YIL |
ÜRETİM (TON) |
İHRACAT (TON) |
İÇ TÜKETİM (TON) |
NÜFUS |
KİŞİ BAŞI TÜKETİM |
|
2011 |
852.410 |
404.064 |
448.345,61 |
74.724.269 |
6,00 |
|
2012 |
995.890 |
505.613 |
490.277,00 |
75.627.384 |
6,48 |
|
2013 |
1.225.934 |
693.212 |
532.722,00 |
76.667.864 |
6,95 |
|
2014 |
1.279.157 |
735.286 |
543.871,33 |
77.695.904 |
7,00 |
|
2015 |
1.239.041 |
672.105 |
566.935,58 |
78.741.053 |
7,20 |
|
2016 |
1.410.028 |
831.370 |
578.657,81 |
79.814.871 |
7,25 |
|
2017 |
1.669.831 |
1.055.671 |
614.159,99 |
80.810.525 |
7,60 |
|
2018 |
1.847.228 |
1.207.598 |
639.630,28 |
82.003.882 |
7,80 |
|
2019 |
1.933.939 |
1.272.857 |
661.082,23 |
83.154.997 |
7,95 |
|
2020 |
2.132.499 |
1.463.584 |
668.914,90 |
83.614.362 |
8,00 |
|
2021 |
2.042.198 |
1.364.756 |
677.442,18 |
84.680.273 |
8,00 |
|
Kaynak:TÜİK
Yorumlar